2024-06-10
Działania statutowe SARP w zakresie ratowania dziedzictwa kulturowego.
SARP O. Koszalin odrestauruje rzeźbę "Dziewczyna z mangustą" Melchiora Zapolnika
Zadanie: Konserwacja i restauracja rzeźby "Dziewczyna z mangustą" autorstwa Melchiora ZAPOLNIKA wraz z właściwą ekspozycją i zagospodarowaniem terenu/otoczenia
Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej - 2024 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Melchior Zapolnik - [dla znajomych Melo] urodził się w podbiałostockiej wsi w 1933 roku. Ukończył studia w 1960 roku na ASP w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Uzyskał dyplom u prof. Jerzego Jarnuszkiewicza w 1961 roku. W Koszalinie współpracował z Pracownią Sztuk Plastycznych w zakresie rzeźby i sztuki użytkowej. Mieszkał i tworzył w Koszalinie w latach 1965-79. W 1968 otrzymał nagrodę Prezydium WRN w dziale rzeźby za "najlepsze dzieło roku". W 1976 brał udział w II Triennale poświęconym sztuce metaforycznej „Nasz czas-metafora-tendencje”, eksponowanym w warszawskiej Zachęcie. W 1979 wyjechał do Berlina, gdzie zmarł w 1993 roku. Zajmował się malarstwem, rzeźbą i rysunkiem. Otrzymywał liczne nagrody i wyróżnienia w konkursach. Autor m.in.: - pomnik: Ku czci poległych żołnierzy radzieckich w Koszalinie - współtwórca (1967), - pomnik symbolizujący przełamanie pierścienia umocnień Wału Pomorskiego w Szczecinku (1967), - pomnik „Bohaterskim Żołnierzom Armii Radzieckiej Poległym w Walce o Wyzwolenie Kołobrzegu” (1970) – zburzony w 2009 roku, - rzeźba "Dziewczyna z mangustą" w Koszalinie (1977), - rzeźby [bez tytułu] w Koszalinie (1978).
Rzeźba "Dziewczyna z mangustą" to akt młodej dziewczyny o egzotycznej urodzie, delikatnych, nieco wystylizowanych kształtach, z rozwianą prowokacyjnie "burzą włosów", po której ciele wspina się niewielki, ale drapieżny afrykański ssak - mangusta. To piękna, głęboko humanistyczna, pozbawiona aspektów politycznych rzeźba artysty, który w roku 1979 wybrał twórczą działalność poza granicami kraju. Rzeźba jest znana lokalnej społeczności, stanowi stały, ugruntowany element przestrzeni publicznej. Powstała w 1977 r. Początkowo ozdabiała wnętrze pawilonu wystawowego BWA. W połowie lat 80-tych XX w. została ustawiona w sąsiedztwie pawilonu na skarpie przy ul. Piastowskiej. Mimo swojej ideologicznej neutralności jest to rzeźba, która jest na przestrzeni lat, elementem stałych spontanicznych działań niezidentyfikowanych osób, np. całościowych przemalowań (kilkakrotnie zmieniała swój kolor - grafitowy, złotobrązowy, różowy, biały) a także wielokrotnych aktów wandalizmu w postaci różnego rodzaju domalowań, często niecenzuralnych. Wielokrotne przemalowania o wątpliwej jakości spowodowały, że rzeźba ulegając gwałtownemu zniszczeniu stała się symbolem braku dbałości o przestrzeń publiczną. Jej konserwacja i przywrócenie nieodległej świetności, wpłynie korzystnie na kształtowanie estetyczne przestrzeni publicznych. Odda rzeźbie również należną rangę. Przywrócenie rangi dziełu wpisuje się w realizację zadań statutowych SARP w zakresie ratowania dziedzictwa kulturowego.